Beteende- och personlighetsbeskrivning hund – BPH

Alla hundar och hundraser är inte likadana. Vilken personlighet har din hund? Är den lekfull, trygg, energisk, glad i människor? Det kan BPH ge dig svaren på!

Beskrivningen tar ungefär 30-45 min och innehåller 8 moment. Syftet är att få en bild av hur hunden reagerar på och hanterar olika situationer. Det handlar bl.a. om att möta främmande personer, att leka, att arbeta för att komma åt mat och att stöta på överraskningar. Du väljer själv om skottprövning ska ingå.

BPH är anpassat för alla hundar, oavsett ras. Även oregistrerade hundar kan delta. För alla hundar gäller att de måste vara id-märkta, vaccinerade och ha fyllt 1 år, men det finns ingen övre åldersgräns.

Du kan ha glädje och nytta av att få din hund BPH-beskriven. Beskrivningen ger behörighet att delta i bruksprov (icke brukshundsraser) och lägre registreringsavgift för valpkull efter BPH-beskrivna avelsdjur (icke brukshundraser).

Ägare eller förare måste vara medlem i en klubb inom SKK-organisationen, exempelvis läns-, special- eller rasklubb, även medlemskap i Sveriges Hundungdom eller en verksamhetsklubb, till exempel Svenska Nose Work Klubben, går bra. Ägare eller förare bosatt utanför Sverige ska vara medlem i av SKK erkänd utländsk kennelklubb. Medlemsbevis ska uppvisas innan start.

Efter genomförd BPH kommer du att få en sammanfattande beskrivning och en muntlig genomgång av BPH-beskrivaren av hur din hunds personlighet uppfattas baserat på dagens test. OBS! Du har själv rätt att avbryta beskrivningen om du så önskar och har då möjlighet att göra om det vid ett annat tillfälle tidigast om 6 veckor på annan plats
.

Mer info om BPH kan Du läsa här: BPH för alla hundar

Anmälan till BPH

FULLBOKAT - FLER DATUM KOMMER INOM KORT

• kryssa för de datum som önskas, ett eller flera
  • (kan påverka startordningen)

Datum för BPH hos oss

13 oktober 2024 FULLBOKAT
fler datum kommer

Uppfödare eller rasklubb som önskar annat datum för eget BPH (minst 5, max 8 hundar) kontaktar BPH/RUS sektorn bph@motalabk.com med förfrågan.
Om max antal ej uppnås förbehåller Motala BK sig rätten att fylla upp resterande platser med andra hundar.

Betalning sker i förskott vid uppfödar/rasklubbs BPH.

Avgift och betalning

1000kr/hund

Betalning sker till vårt plusgirokonto 1166907-4 alternativt med Swish 123 413 66 77 efter att Du fått bekräftelse av plats.

Märk Din betalning med "BPH, datum, hundens registrerade namn samt ägaren/förarens namn"

Du får mera info/PM om BPH-dagen 14 dagar innan provtillfället

Frågor?